”The specifics of the musical language of the folk-professional gusan art”

Authors

  • Armine Ashot Hakobyan Abovian Pedagogical University

Keywords:

Akna Shar, H. Janikyan, Q. Qushnaryan, R. Atayan, Komitas, gusan art, folklor

Abstract

Candidate PhD., pedagogue ASPU after Kh. Abovyan Armine Ashot Hakobyan. - ”The specifics of the musical language of the folk-professional gusan art”. In contemporary musicology there are still some uncovered questions concerning the creative heritage of medieval poets- musicians, gusans. These facts put obstacles in finding the tracks of gusan art. The existing materials, which belong to gusan art, are mixed with other branches of Armenian monodia, appearing as patterns of folklor, ashugh and tagh art, etc. Specialists (H. Janikyan, Q. Qushnaryan, R. Atayan, N. Tahmizyan, A. Qocharyan) consider Komitas’ “Akna Shar” songs as patterns of medieval gusan art. The analysis of “Akna Shar” shows that these songs refer to professional music and are out of folk thinking. They belong to the creative heritage of medieval poetmusicians or minstrels gusans.  

Author Biography

Armine Ashot Hakobyan, Abovian Pedagogical University

Academic credentials canditate of PhD, 1997-2001 - student of Yerevan State music college after R. Meliqyan. 2001-2006 - student of Yerevan State Conservatory after Komitas, department “Muzikology”. 2006-2009- aspirant of Yerevan State Conservatory after Komitas, department “Muzikology”. Work experience Since 2006 – Yerevan Arno Babajamyan state musical-pedagogical colleje. Since 2017- Armenian state pedagogical university after Khachatur Abovyan.  

References

Քուշնարյան Ք., Հայ մոնոդիկ երաժշտության պատմության և տե սու թյան հար ցեր, Եր., Ամրոց Գրուպ, 2008 թ.,- 512 էջ:Qushnaryan Q., Hay monodik yerazhshtuthyan patmutyan ev tesutyan hartzer, Yer., Amrotz Grup, 2008 th. - 512 ejj.

Մելիքյան Ս., Ուրվագիծ հայ երաժշտության պատմության,Եր., Մեքոնյան ֆոնդի հրատ.,1935 թ., - 88 էջ: Meliqyan S.,Urvagits hay yerazhshtutyan patmutyan, Yer., Melqonyan fondi hrat., 1935 th. - 88 ejj.

Կոմիտաս,Երկերի ժողովածու,հատոր 9, Եր., ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ., 1999 թ., 208 էջ: Komitas, Yerkeri zhoghovatsu, hator 9, Yer., HH GAA “Gitutyun” hrat., 1999 th. - 208 ejj

Բրուտյան Մ. Ա., Հայ ժողովրդական երաժշտական ստեղծագործություն, Եր., Լույս, 1982 թ., 320 էջ: Brutyan M. A.,Hay zhoghovrdakan yerazhshtakan steghtsagortsuthyun, Yer.,Luys, 1982 th. - 320 ejj.

Кушнарев Х., Вопросы истории и теории армянской моно дической музыки., Ленинград: Гос. муз. изд., 1958., - 625с. Kushnarev Kh. S., Voprosy istorii i teorii armyanskoj monodicheskoj muzyki.,Leningrad: Gos. muz. izd., 1958.625 s.,

Ճանիկեան Հ., Հնութինք Ակնայ, Թիֆլիս, Մ. Դ. Ռօտինյանցի տպարան, 1895 թ., - 516 էջ: Dchanikean H., Hnuthihq Aknay, Thiflis: M. D. Rotinyantz tparan, 1895 th, - 516 ejj.

Փահլևանյան Ա. Ա., Հայ երաժշտական ֆոլկլորի ռիթ միկայի առանձնահատկությունները, Եր., Ամրոց Գրուպ, 2014 թ.:Pahlevanyan A. A., Hay yerazhshtakan folklori rithmikayi arandznahatkutynner’, Yer.: Amrotz grup, 2014 th.

Published

2020-01-25

How to Cite

Hakobyan Ա. Ա. (2020). ”The specifics of the musical language of the folk-professional gusan art”. Musical Armenia, 1(58), 72–75. Retrieved from https://yerazhshtakanhayastan.am/index.php/ma/article/view/179