"A Hypothesis on Armenian Notation ".
Keywords:
Armenian Notation, Armenian church music, principle of tetrachords of the modes of Armenian monodic music, Rev. Father Minas Bzhshkian, Yeghia Tntesian, pastor Yeznik Yerznkyants, Rev. Father Komitas, Aram KerovbyanAbstract
The invention of the Armenian Notation in the early XIX century by a number of musicians from Constantinople (Hambartsoum Limonjian, Fr. Minas Bzhshkian, Hagob Chelepi Tiuzian, Anton Amira Tiuzian) holds a significant place in the history of Armenian Music. Although the invention had a very specific and important purpose, it also brought up a number of problems: what the reasons of the creation of the system were, who the inventors were, how transpositions from the mentioned system to European notation should be done. In the present article an attempt has been made by the authors to bring together the available information and to propose hypothesis about the mentioned disagreements.
References
Քերովբեան Ա., Ձայն յանապատի, Փարիզ, Ակն ընկերակցութիւն, 2017 թ.:
Բժշկեան Հ. Մ., Երաժշտութիւն, Եր., Գիրք, 1997 թ.:
Տնտեսեան Ե., Տարերք երաժշտութեան, Իսթանպօլ, Տպագր. Ց. Ասատուրեան որդիք, 1933 թ.:
Երզնկեանց Ե. քհյ., Դասագիրք Հայկական ձայնագրու- թեան», Վաղարշապատ, տպարան Սրբոյ Կաթուղիկէ էջմիածնի, 1880:
Քերովբեան Ա., Ներածական - Բժշկեան Հ. Մ. - «Երաժըշտութիւն», Երևան, «Գիրք», 1997:
Կոմիտաս վարդապետ, Ուսումնասիրութիւններ եւ յօդուած- ներ, Գիրք Ա, Եր., Սարգիս Խաչենց, 2005 թ.:
Kerovbian A., Voice of the Desert, Paris, Association Akn, 2017. Bzhshkian H. M., Music, Yer., Book, 1997.
Tntesian Y., Elements of Music, Istanbul, Y. Asaturian sons printing house, 1933.
Yerznkyants Y., Textbook of Armenian Recording, Vagharshapat, Holy Catholic Echmiadzin printing house, 1880.
Kerovbian A., Introduction - Bzhshkian H. M., "Music", Yer., Book, 1997.
Reverend Komitas, Studies and papers, Book A, Yer., Sargis Khachents, 2005.