«"Msho Shoror (Sway dance of Mush) "by Komitas (some aspects of interpretation) »
Keywords:
Կոմիտաս, «Մշո շորոր», դաշնամուրային ժառանգություն, խորեոգրաֆիկ սյուիտ, պարեր, ցիկլ, «Շարան», «Շորոր», «Նազ», «Թռնոցի», «Կոխ», «Ճոշ», պարերի տեսական վերլուծություն, ազգային ոճ, երանգAbstract
The article explores the piano legacy of the great composer Komitas through his choreographic suite "Msho Shoror". It presents note examples of individual dances within the suite cycle, which consists of six dances: "Sharan", "Shoror", "Naz", "Trnotsi", "Kokh", "Tchosh". The article gives a descriptive theoretical analysis of all dances, highlighting the features and imagery of various ancient genres. The choreographic suite exemplifies a deep national style and color, reflecting the profound essence of ritual dances
References
Komitas, Hay geghjkakan par’, /Usumnasiruthyunner ev hodvatsner., Yer., Sargis Khachentz, 2005 th.
MSA, Komitasi arkhiv (dzheragir N 715).
MSA,, Komitasi archive (dzheragir N 497).
MSA, Komitasi archive (dzheragir N 497a, dzheragir N 497b).
Komitas, Yerkeri zhoghovatsu, vol. 6, Yer., Sovetakan grogh, 1982 th.