The development of the Armenian Mekhitarist chant: transcribed materials and oral tradition
Keywords:
sacred chanting, Mekhitarist congregation, chorister, šarakan, Šaraknoc, oral traditionAbstract
After centuries of being passed on by oral tradition, the Mekhitarist traditional chanting was transcribed by Fr. Ghevond Talyan in the middle of the XX century. With the seven volumes of this Sharaknoc (Hymnary), the greater part of canonic sharakans (Hymns) have reached us, as well as some newly composed šarakans, which are specific for the region. Nevertheless, in practice we see that sacred music, even after being transcribed, continues being passed on via oral tradition. In my paper, I present a comparison of the Sharaknoc materials and the contemporary performances of spiritual music.
References
Թահմիզյան Ն. Կ., Մակար Եկմալյան, կյանքն ու ստեղծագործությունը, Եր., Սովետական գրող, 1981 թ.
Աթանասյան Ն. Ռ., Ստեփան Դեմուրյան. Հայ երաժշտական ֆոլկլորագիտության ակունքներում, Եր., Ամրոց գրուպ, 2020 թ.
Աբեղյան Մ., Երկեր, հատոր Բ, Եր., ՀՍՍՀ ԳԱ հրատ., 1967 թ.
Երնջակյան Լ. Վ., Աշուղական սիրավեպը մերձավորարևելյան երաժշտական փոխառնչությունների համատեքստում, Եր., ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ., 2009 թ.
Սարգսյան Տ., Սայաթ-Նովային ու սայաթնովագիտությանն առնչվող մի քանի հարց, Պատմաբանասիրական հանդես, թիվ 1, 2015 թ.
Հարությունյան Լ., «Ութ ձայն համակարգը հայ հոգևոր երգարվեստի Մխիթարյան երգվածքում», արվեստագիտ. թեկ. ատենախոսություն, Եր., 2018 թ.
Հ. Ղ. վրդ. Տայեան, Շարական Հայաստանեայց Եկեղեցւոյ հատոր Գ, պր. 1-6, Վենետիկ, Ս. Ղազար, 1963 թ.
Ձայնագրեալ շարական հոգևոր երգոց, էջ 9-32