“Romanov's “Bechstein” the History of the White Piano in the Context of the Development of Piano Music Traditions in Yerevan

Authors

  • Aram Suren Harutyunyan Yerevan State University

Keywords:

Yerevan, Piano Performance, Grand Piano, Yerevan State Conservatory after Komitas, Romanos Melikian, Anushavan Ter-Ghevondyan, Nicholas Mikhailovich Romanov, “Bechstein”

Abstract

“Romanov's “Bechstein” the History of the White Piano in the Context of the Development of Piano Music Traditions in Yerevan”. In the modern history of Armenia, the third decade of the twentieth century, in particular, has become a period of the establishment of academic music education in the newly established Republic of Armenia. In 1926 composer Anushavan Ter-Ghevondyan became the third Rector of the young Yerevan Conservatory. In addition to his numerous concerns, the newly appointed director was also confronted with the task of acquiring high-quality musical instruments. During the initial period of his rectorate, Ter-Ghevondian purchased a Bechstein concert grand piano for the Conservatory hall, unique instrument in its "princely" past, appearance, and, of course, in terms of its quality. The present study introduces the history of the grand piano. However, to objectively evaluate the significance of the arrival of this high-quality instrument in Yerevan in the 1920s, some aspects of its prehistory are indicated, particularly the development of piano traditions in Yerevan, starting from the seventies of the 19th century. The previously unpublished materials from the funds of the Yeghishe Charents Museum of Literature and Art show that Romanos Melikyan, composer, founder, and first rector of Yerevan Conservatory, helped A. Ter-Ghevondian to acquire the piano. For many years the grand piano has been the main concert instrument of Armenia's main music educational institution. Thus, the white Bechstein that previously belonged to Grand Duke Nikolai Mikhailovich Romanov and was brought from his Likani Palace (in Likani village, near Borjomi, Georgia) has played a significant role in the musical life of Yerevan.

References

Գիլինա Ե.Ի., Անուշավան Տեր-Ղևոնդյան, Եր., Հայպետհրատ,1962 թ.,117 էջ: Gilina E. I., Anushavan Ter-Ghevondyan, Yer.,Haypethrat, 1962 th., 117 ej.

Апоян Ш. А., Из истории фортепианной культуры Армении /Երևանի Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիա.երաժշտագիտական աշխատությունների ժողովածու, գիրք Բ,Եր., 2003 թ., էջ 65-76: Apoyan Sh. A., Iz istorii fortepiannoj kul’tury Armenii /Yerevani Komitasi anvan petakan kon ser vato ria. Erazhshtagitakan ashkhatuthyunneri zhoghova tsu”, girq B,Yer., 2003th., ej 65-76.

Հակոբյան Թ. Խ., Երևանի պատմությունը (1801-1879 թթ.), Եր., Երևանի համալսարանի հրատ., 1959 թ., 672 էջ: Hakobyan Th. Kh., Yerevani patmuthyun’ (1801-1879 thth.), Yer.,Yerevani hamalsarani hrat., 1959 th., 672 ej.Հակոբյան Թ. Խ., Երևանի պատմությունը (1879-1917 թթ.), Եր., Երևանի համալսարանի հրատ., 1963 թ., 607 էջ: Hakobyan Th. Kh., Yerevani patmuthyun’ (1879-1917 thth.), Yer.,Yerevani hamalsarani hrat., 1963 th., 607 ej.

Ափոյան Շ. Հ, Հայկական դաշնամուրային արվեստի պատմություն (1850-1920). դասագիրք, Եր., ԵՊԿ հրատ., 2006 թ., 168 էջ:Aphoyan Sh. H., Haykakan dashnamurayin arvesti patmuthyun (1850-1920). dasagirq, Yer., YPK hrat., 2006 th., 168 ej.

//Պսակ, 1882 թ., 1 մայիսի, թիվ 10: //Psak, 1882 th., 1 mayisi,thiv 10.

Նազարյան Ս. Ս., Երևանի պար բերական մամուլը (1880-1917 թթ.), Եր., ՀՍՍՀ ԳԱ հրատ., 1986 թ., 205 էջ: Nazaryan S. S., Yerevani prberakan mamul’ (1880-1917 thth.), Yer.,HSSH GA hrat., 1986 th., 205 ej.

//Эриванскiя объявленiя, 1910, 24 iюля, #56. //Erivanskiya ob’yavleniya”, 1910, 24 iyulya, #56.

//Эриванскiя объявленiя, 1909, 13 мая, #28. //Erivanskiya ob“yavleniya, 1909, 13 maya, #28.

//Эриванскiя объявленiя, 1914, 29 апреля, #35. //Erivanskiya ob“yavleniya”, 1914, 29 aprelya, #35

//Эриванскiя объявленiя, 1910, 9 октября, #72. //Erivanskiya ob“yavleniya, 1910, 9 oktyabrya, #72.

Будагян А. Г., Маилян Г., Вильгельм Шперлинг, Ер.: Артдрук, 2016, 128 с. Budagyan A. G., Mailyan G., Vil’gel’m Shperling, Yer.: Artdruk, 2016, 128 s.

Апоян Ш. А., Страницы истории фортепианной культуры Армении /В кн.:Апоян Ш.А., Незабываемые имена, очерки опианистах-армянах, Ер.:Изд-во ЕГК, 2008, 228 с.Apoyan Sh. A., Stranitzi istorii fortepiannoj kul?tury Armenii /Vkn.: Apoyan Sh., Nezabyvжemye imena, ocherki o pianistakharmyanakh, Yer.: izd-vo YGK, 2008, 228 s

Վարդանյան Գ. Վ., Մշակույթը Հայաստանի առաջին Հանրապետությունում (1918-1920 թթ.), Եր.,ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն»հրատ., 2003, 156 էջ: Vardanyan G.V., Mshakuyth’ Hayastani arajin Hanrapetuthyunum (1918-1920 thth.), Yer., HH GAA “Gituthyun” hrat., 2003, 156 ej.

Հայաստանի Հանրապետության կառավարության նիստերի արձանագրություններ. 1918-1920 թթ., Եր., Հայաստանի ազգային արխիվ, 2014, 628 էջ: Hayastani Hanrapetuthyan kar’avaruthyan nisteri ardzanagruthyunner. 1918-1920 thth.,Yer., Hayastani azgayin arkhiv, 2014, 628 ej.

Յերեմյան Ա., Հ.Խ.Ս.Հ. Կոնսերվատորիան (հնգամյակի առթիվ)//Արվեստ, 1927 (Բ տարի),հունվար-փետրվար-մարտ, թիվ 3-4,էջ 1-5: Yeremyan A., H.Kh.S.H. Konservatorian (hngamyakiar’tiv) //Arvest, 1927 (B tari), hunvar-phetrvar-mart, thiv 3-4,ej 1-5.

Միրզայան Մ., Ռոմանոսը, /Ռոմանոս Մելիքյան. հոդվածներ,նամակներ, հուշեր, Եր., ՀՍՍՀ ԳԱ հրատ., 1977, էջ 142-144:Mirzayan M., Romanos’, /Romanos Meliqyan. Hodvatsner,namakner, husher, Yer., HSSH GA hrat., 1977, ej 142-144.

Զորյան Ստ., Հուշերի գիրք, Եր., Հայպետհրատ, 1958, 345 էջ:Zoryan St., Husheri girq, Yer., Haypethrat, 1958, 345 ej.

Աթանասյան Ա. Ն., Հուշեր /Ռոմանոս Մելիքյան. հոդվածներ,նամակներ, հուշեր, Եր., ՀՍՍՀ ԳԱ հրատ., 1977, էջ 177-190:Athanasyan A. N., Husher /Romanos Meliqyan. Hodvatsner,namakner, husher, Yer., HSSH GA hrat., 1977, ej 177-190.

Հրաման թիվ 70 «Երաժշտական գործիքների ցուցակագրման,հաշւառքի եւ բռնագրաւման մասին» /Հ.Ս.Խ.Հ. դեկրետների եւ հրամանների ժողովածու, պրակ I. 1920 թ. նոյեմ բերի 29—1921 թ.փետրւարի 18, Էջմիածին, 1921, էջ 45: Hraman thiv 70“Erazhshtakan gortsiqneri tzutzakagrman, hashvarqi evbr’nagravman masin” /H.Kh.S.H. dekretneri ev hramannerizhoghovatsu, prak I. 1920 th. Noyemberi 29 — 1921 th. Phetrvari 18, Ejmiatsin, 1921, ej 45.

Հրաման թիվ 100 «Երաժշտական գործիքների բռնագրաւման մասին» /Հ.Ս.Խ.Հ. դեկրետների եւ հրամանների ժողովածու,պրակ I. 1920 թ. նոյեմ բերի 29 — 1921 թ. փետրւարի 18,Էջմիածին, 1921, էջ 73: Hraman thiv 100 “Erazhshtakan gortsiqneri br’nagravman masin” /H.Kh.S.H. dekretneri ev hramanneri zhoghovatsu, prak I. 1920 th. Noyemberi 29 — 1921 th.Phetrvari 18, Ejmiatsin, 1921, ej 73.

Բերկո Մ. Ա., Կոմիտասի անվան կոնսերվատորիա, Եր.,«Հայաստան» հրատ., 1973 թ., 168 էջ: Berko M., Komitasi anvan konservatoria, Yer., “Hayastan” hrat., 1973 th., 168 ej.

Սպենդիարյան Ա. Ա., Յերևանի պետ-կոնսերվատորիայիսիմֆոնիկ որկեստրը, //Արվեստ, 1927 թ. (Բ տարի), հունվար-փետրվար-մարտ, թիվ 3-4, էջ 5-6: Spendiaryan A., Yerevani petkonservatoriayi simfonik orkestr’, //Arvest, 1927 th. (B tari),hunvar-phetrvar-mart, thiv 3-4, ej 5-6.

Կլավեսին, Յերաժշտական գործիքների և նոտաների հարցը //Խորհրդային Հայաստան, 1928 թ., 10 ապրիլի, թիվ 84, էջ 4:Klavesin, Yerazhshtakan gortsiqneri ev notaneri hartz’//Khorhrdayin Hayastan, 1928 th., 10 aprili, thiv 84, ej 4.

ԳԱԹ, Ռոմանոս Մելիքյանի ֆոնդ, թիվ 1137, 2 էջ: GATh,Romanos Meliqyani fond, thiv 1137, 2 ej.

Бальян В., И все они были…, Ер.: Амроц груп, 2016, 312 с. Balyan V., I vse oni byli…, Yer.: izd-vo “Amrotz grup”, 2016,312 s.

Лисовский В. Г., Леонтий Бенуа (Архитекторы Санкт-Петербурга), СПб.: Белое и Черное, 2003, 352 с. Lisovskij V. G.,Leontij Benua (Arkhitektory Sankt-Peterburga), SPb.: izd-vo“Beloe i Chernoe”, 2003, 352 s.

Published

2021-06-10

How to Cite

Harutyunyan Ա. Ս. (2021). “Romanov’s “Bechstein” the History of the White Piano in the Context of the Development of Piano Music Traditions in Yerevan. Musical Armenia, 1(60), 4–11. Retrieved from https://yerazhshtakanhayastan.am/index.php/ma/article/view/47