Pietro Bianchini and the Mekhitarist Fathers: Some Observations
Abstract
In the present article we seek to explore the relationship of the Venetian composer, conductor and violinist Pietro Bianchini (1828-1905) with the Mekhitarist Fathers of San Lazzaro, Venice. To this end, we cite and discuss aspects of Bianchini’s writings, including his correspondence with Fr. Rap‘ayel T‘reanc‘ (1799-1858), which demonstrates the resistance encountered by Bianchini, as also the argumentation he employed in his endeavour to persuade the Fathers of the desirability to adopt for liturgical use his redacted transcriptions and arrangements. Bianchini’s writings are uncannily reminiscent of concepts and traditions associated with far earlier writers, as well as in some ways adumbrating the theological argumentation deployed several decades later by Makar Ekmalian in connection with his own harmonised version of the Divine Liturgy. We also present a manuscript kept at the Library of Congress, Washington, of Bianchini’s transcription and arrangement of the ode “Elect of God”, deployed during the Divine Liturgy when the celebrant is a bishop or of higher rank as the celebrant recites the Prayer to the Holy Spirit by St. Gregory of Narek. We consider this manuscript and the ode thereon from several different angles - including an exploration of the neumatically-notated antecedents of the ode, which we examine from a metrical point of view employing the hypothesis by the Constantinopolitan church musician, Elia Tntesean (1834-1881), developed in connection with the repertoire of canonical hymns, apportioning metrical values to syllables bearing particular neumes or none. Finally, we speculate on the possibility that Bianchini, who considered Armenian sacred music, when properly performed, to be “sublime” and “celestial”, and who returned to this ode several times in the course of his career, may have been inspired by one of its characteristic motifs when he came to compose his own Sinfonia in D minor in 1863.
References
Իւթիւճեան Հ., «Թռուցիկ ակնարկ մը Վենետկոյ Մխիթա-րեան Ս. Հարց երաժշտական վաստակին վրայ, //Բազմավէպ, 2017 (3-4)
Utidjian, H., “Les Péres mékhitaristes vénitiens et la musique sacrée arménienne: les grandes figures et leur héritage”, Գլուխ Ժ., Jubilé de l’Ordre des Péres mékhitaristes – Tricenteneaire de la maison mÉre, l’Abbaye de Saint-Lazare 1717-2017, խմբ. Outtier, B. եւ Yevadian M. K., Sources d’Arménie, Լիոն, 2017.
Տնտեսեան Ե. Մ., Նկարագիր երգոց Հայաստանեայցս Ս. Եկեղեցւոյ, Կոստանդնուպոլիս, 1874 թ.
Utidjian, H., Pietro Bianchini and an ode for the Armenian Patriarch վերոյիշեալ մենագրութեան երրորդ գլուխը՝ “Bianchini and Pam Porodan” խորագրով: Uthiddzhean H., Pietro Bianchini and an ode for the Armenian Patriarch, verohisheal menagruthean yerrord glukh’՝ “Bianchini and Pam Porodan” khoragrov
https://youtu.be/Vv0VkG2E1wI 1914-ի թողարկման համար (Orfeon Record 11598, matrix: X 2006) եւ https://youtu.be/0cE5g6U1ONU 1917-ի թողարկման համար (Columbia E 3459: 28014-F, matrix 58297)
Բժշկեան Հ. Մինաս, Երաժշտութիւն (Վենետիկ, 1805), աշխ. Արամ Քերովբեան, Եր., 1997 թ.
Utidjian H., “Scriptor, cantor, notator: The case of the Armenian neumes”, (Eds.) Elisa De Luca, Jean-Franջois Goudesenne, Ivan Moody, Scriptor, Cantor and Notator: The Materiality of Sound in Chant Manuscripts, Musicalia Antiquitatis et Medii Aevi (MUSAM), Brepols (հրատարակման ընդունուած)
Իւթիւճեան Հ., «Ս. Ղազարու եկեղեցական երգեցողութե-ան աւանդութիւնը եւ Հ. Ղեւոնդ Տայեանի շարակնոցի ձայնագ-րութիւնը», //Բազմավէպ 2018 (1-2)
Utidjian H., Tntesean and the Music of the Armenian Hymnal, Mervart, 2017.
Տայեան Հ. Ղեւոնդ, «Գերպ. Կիւրեղեան Արքեպիսկոպոս եւ Հայ Եկեղ. Երաժշտութիւնը», //Բազմաւէպ, Ապրիլ 1923 (4)
Հմմտ. Աւետիքեան Հ. Գաբրիէլ, Բացատրութիւն Շարա-կանաց, Վենետիկ, 1814 թ., էջ զ, նաեւ Տնտեսեան Ե. Մ., Նկա-րագիր Երգոց Հայաստանեայցս Եկեղեցւոյ, Կոստանդնուպոլիս, 1874 թ., էջ 140-142
Հացունի Հ. Վարդան, Պատմութիւն Հայոց Աղօթամատոյ-ցին, Վենետիկ, 1965 թ., (յետ մահու հրատարակութիւն)
(Սոփերք Հայկականք, Վենետիկ, 1853 թ., ԺԴ, էջ 37-38. մէջբերումը քաղեցինք Նիկողոս Թահմիզեանի աշխատութեէ-նէն՝ Թահմիզեան Ն., Ներսէս Շնորհալին երգահան եւ երա-ժիշտ, Եր., 1973 թ.)
Իւթիւճեան Հ., «“Ահա՛ ազգային կենաց ճշմարիտ պատ-կերը”. Յոյն Օսմանեան երաժշտագէտի մը տպաւորութիւնները Կոմիտաս Վարդապետի Պոլսոյ համերգի մասին», /Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք, Հատոր Գ., խմբ. Շախ-կուլեան, Տ., Եր., 2018 թ.
Կոմիտաս Վարդապետ, Նամականի, աշխ. Գուրգէն Գասպարեան, Եր., 2009 թ.
Սահակեան Լ., «Կոմիտաս Վարդապետը եւ Մխիթարեան Միա-բանութիւնը», Վենետիկի Մխիթարեան Միաբանութիւն 300, Միջազգային Գիտաժողով. Զեկուցումներու Ժողովածու, Եր., 2018 թ.
Երգեցողութիւնք Սրբոյ Պատարագի Հայաստանեայց Առաքելական Եկեղեցւոյ փոխադրեալ եւ ներդաշնակեալ յերիս եւ ի չորս ձայնս ի ձեռն Մ. Եկմալեան, Լէյպցիկ եւ Վիեննա, 1896 թ., Եկմալեանի (անթուակիր) «Յառաջաբան»-ի (երկրորդ էջ)
Կոմիաս, «Երգեցողութիւնք Ս. Պատարագի», Արարատ, 1898 թ. (3-4)
Utidjian, H., Treasures of the earliest Christian nation: Spirituality, Art and Music in Mediaeval Armenian Manuscripts, Royal Canonry of the Premonstratensians at Strahov in Prague, 2018, էջ 244-255
Պատարագամատոյց Հայ Առաքելական Ուղղափառ Եկեղեցւոյ, աշխ. Տիրան Արք. Ներսոյեան, Ս. Սարգիս Հայ Եկե-ղեցի, Լոնտոն, 1984 թ.
Utidjian, H., “Imploring the Spirit with tearful sighs from the depths of our souls’: a confluence of music, theology and iconography within the Armenian Divine Liturgy”, խմբ. Grant White and Rossitza Schroeder, Art and Liturgy, St. Vladimir’s Seminary Press (հրատարակումը կ'ակնկալուի 2022-ին)
Utidjian H., The Music of the Armenian Hymnal: the Tntesean Corpus, Charles University in Prague, Faculty of Arts, Institute of Musicology, դոկտորային աւարտաճառ, 2016, էջ 91-98
Իւթիւճեան Հ., «Դէպի Ս. Գրիգոր Նարեկացւոյ տաղից նոր հրատարակութիւն», //Բանբեր Մատենադարանի 24(2018)
Les Chants Liturgiques de l’église Arménienne, աշխ. Bianchini, Pietro, Վենետիկ, 1877
Իւթիւճեան Հ., «Թռուցիկ ակնարկ մը Վենետկոյ Մխիթա-րեան Ս. Հարց երաժշտական վաստակին վրայ, //Բազմավէպ, 2017 թ., (3-4)
Eco U., On beauty: a history of a Western idea, Secker and Warburg, London, 2010