«Աշոտ Զոհրաբյանի ստեղծագործական կյանքի էջեր»

Հեղինակներ

  • Սվետլանա Կորյունի Սարգսյան Երևանի Կոմիտասի անվ. պետական կոնսերվատորիա

Բանալի բառեր-:

Աշոտ Զոհրաբյան, արդի հայ երաժշտություն, նոր մտածողություն, սինթետիկ կոմպոզիտորական տեխնիկաներ

Ամփոփում

Սվետլանա Սարգսյանի առաջարկվող նյութը հեղինակի տարբեր ժանրերի պատկանող տեսքստերի համադ- րում է, որը լսարանում է հայ ականավոր կոմպոզիտորիներից մեկի՝ Աշոտ Պատվականի Զոհրաբյանի (1945-2023) կյանքի ստեղծագործության էջերը։ Այն բացվում է Սարգսյանի ներածական հոդվածով: Ի դեպ, նա մի շարք վեր- լուծական, կենսագրական և երաժշտաբննադատական, ինչպես նաև երաժշտական հանրագիտարանների «Contemporary Composers»' (London-Chicago, 1992), «The New Grove’s Dictionary of Music and Musicians II». Revised Edition (London, 2001), «Die Musik in Geschichte und Gegenwart» Gbr, Bd. 17 ( Kassel, 2007) հոդվածներ է նվի- րել Զոհրաբյանին: Ներածական հոդվածին հաջորդում են Սարգսյանի երկու հրապարակումները «Ազգ» օրաթերթում (Երևան), որոնբ վկայում են Զոհրաբյանի կոմպոզիտորական արվեստի միջազգային նվաճումը: Առաջին հոդվածը' «Ավարտվող տարվա հետբով» (23 դեկտեմբերի, 2000 թ.), նվիրված է ֆրանսիական ձայնագրող ընկերության և երաժշտական հրատարակչության «Le Chant du Monde»f. կողմից հեղինակային ձայնասկավառակի թողարկմանը (հրատարակված CD շարբ «Musique aujourd’hui»): հոդվածը համալրվում է ձայնասկավառակի բուկլե- տում Զոհրաբյանի. հինգ ստեղծագործությունների վերաբերյալ վերլուծական ծանոթագրությամբ: Դրանբ են' Առաջին չարային կվարտետը «Narcisse», «Ritual» երեբ ֆլեյտաների համար, «Parable» և «Serenade»' տասներեբ գործիքների համար, «Բումերանգի, խաղեր.»' անսամբլի, համար: Եռալեզու բուկլետից վերլուծական ծանոթագրության անգլերեն տարբերակը ներկայացված է այստեղ: Սարգսյանի. երկրորդ հոդվածը' «Աշոտ Զոհրաբյանի. երաժշտությունը ԱՄՆ-ում» (1 հուլիսի, 2023 թ.), լուսաբանում է կոմպոզիտորի, ամերիկյան այցը, որը նշանավորվել է նրա կամերային ստեղծագործությունների, կատարման հաջողությամբ: ԱՄՆ ուղևորությունը դարձավ ամերիկյան ավանգարդ «Kronos Quartet» հետ Զոհրաբյանի համագործակցության տրամաբանական ավարտը, որին կոմպոզիտորը նվիրեց իր լարային 1-ին կվարտետը «Narcisse» (1994 թ.), իսկ ավելի ուշ' նրա պատվերով գրել է լարային 2-րդ կվարտետը «Kronos» (1998 թ.): Աշոտ Զոհրաբյանի ստեղծագործական ժառանգությունը XX դարավերջի և XXI դարասկզբի ոչ միայն հայկական, այլև համաշխարհային ակադեմիական երաժշտության կարևորագույն մասն է: Կոմպոզիտորի, ստեղծած ոճն իր մեջ միավորում է արևմտաեվրոպական, նախ և առաջ' ֆրանսիական և ավստրո-գերմանական, դպրոցների նորարարությունը հայ մոնոդիկ մտածողության հատկանիշների հետ: Սա երաժշտության գեղագիտական ընկալումն է, որպես ներբին ներդաշնակության առարկա, մասնավորապես մտբի ներհայեցողությունը, կոմպոզիցիոն բաժինների համաչափությունը, դիատոնիկ մոդուսների արմատական նշանակությունը, ինտերվալային և ռիթմիկ կառուցվածբների փոփոխականությունը: հմուտ պոլիֆոնիկ տեխնիկայի, փոփոխական ֆակտուրայի շնորհիվ Զոհրաբյանն ստեղծում է անհատական գրելաոճը, որը տպավորիչ է մոբիլ հնչյունային ձևերի բարդությամբ և միևնույն ժամանակ երաժշտական զարգացման հեռանկարի հստակությամբ, ամբողջի տրամաբանությամբ:

Հեղինակի կենսագրությունը

Սվետլանա Կորյունի Սարգսյան, Երևանի Կոմիտասի անվ. պետական կոնսերվատորիա

Ավարտել է՝ Երևանի Կոմիտասի անվ. պետական կոնսերվատորիայի երաժշտագիտական բաժինը (պրոֆ., արվեստագիտ. թեկնածու` Ռ. Ա. Աթայան) և Ն. Ա. Ռիմսկի-Կորսակովի անվ. Լենինգրադի պետական կոսերվատորիայի (այժմ՝ Սանկտ Պետերբուրգի) ասպիրանտուրան (արվեստագիտ. թեկնածուական թեզն է՝ «Հայ երաժշտության զարգացման առանձնահատկությունները XX դարի 1960-ական թվականներին», 1975 թ. (ղեկ.՝ պրոֆ., արվեստագիտ. դոկտոր Գ.Գ. Տիգրանով)։ Դոկտորական թեզը՝ «Հայ երաժշտությունը XX դարի համատեքստում» (Պ. Չայկովսկու անվ. ՄՊԿ, 1999 թ.)։ ԵՊԿ տեսության ամբիոնի պրոֆեսոր՝ 1995 թ., գիտական կոչումը՝՝ 2001 թ.։ Կարդացել է դասախոսություններ տարբեր երկրների կոնսերվատորիաներում (Վիլնյուս, Մոսկվա, Սանկտ-Պետերբուգ, Լվով, Մայկոպ)։ Մասնակցել է 74 գիտաժողովների (Հայաստան, Ռուսաստան, Լեհաստան, Չեխիա, Անգլիա, Վրաստան, Ադրբեջան, Բելառուս, Լիտվա)։ Հեղինակ է գրքերի` «Հայ ժամանակակից երաժշտության հարցեր», (ռուս. լեզվով), Եր., 1983 թ., «Հայ երաժշտությունը XX դարի համատեքստում», ուսումնասիրություն (ռուս. լեզվով), Մ., 2002 թ., «Արամ Խաչատրյան». գիտական տեղեկատու, (ռուս., հայ., անգլ. լեզուներով), Եր., 2004 թ., Հայ երաժշտությունը և կոմպոզիտորները, (անգլ. լեզվով), Լոնդոն-Երևան, 2004 թ., «Դարերի սահմանագծում. Երաժշտությունը և նրա ոլորտները», (ռուս., հայ., անգլ., գերմ., ֆրանս. լեզուներով), Մ., 2014 թ. և շուրջ 500 գիտական հոդվածներ Հայաստանի, Ռուսաստանի, Ուկրաինայի, Վրաստանի, Լեհաստանի, Բուլղարիայի, Հունգարիայի, Գերմանիայի, Խորվաթիայի, Չեխիայի, Լիբանանի և այլ երկրների ժողովածուներում և ամսագրերում։ Հեղինակ է՝ հոդվածների Մոսկվայի Երաժշտական հանրագիտարան, հ. 3, Մ., 1976 թ., Երաժշտական հանրագիտարանային բառարան, Մ., 1990 թ., Ռուսաստանի Մեծ հանրագիտարան, հ. 1, 2005 թ., Ուղափառ հանրագիտարան, հ. 3, Մ., 2001 թ., The New Grove Dictionary of Music and Musicians (Ed. by S. Sadie, London, 1980), Grove Dictionary of Opera (London, 1992), Contemporary Composers (Ed. by P. Collins, B. Morton, London-Chicago, 1992), The New Grove Dictionary of Music and Musicians II. Rev.Ed. (Ed. by S. Sadie & J. Tyrrell, London, 2001), Die Musik in Geschichte und Gegenwart Gbr. (Ed. by L. Finscher, Kassel, 2001-2008) և Հայկական Համառոտ Հանրագիտարան, հ. 2, Եր., 1995 թ.։ Արժանացել է՝ ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ (2009 թ.), Լեհաստանի մշակույթի վաստակավոր գործիչ (Լեհաստան, 2013 թ.), Ոսկե մեդալի Գիտության ոլորտում վաստակի համար՝ ՀՀ Գիտության պետական կոմիտե (2015 թ.)։

Ներբեռնումներ

Հրատարակվել է

2024-08-15