An Attempt at modal Analysis of Sharakans
Keywords:
voice, Armenian eight voice, mode, Mode features of voice, St. Mesrop Mashtots, St. Sahak I Partev, St. Movses Khorenatsi, Mode analysis of voiceAbstract
The eight voice system is one of the key areas of Armenian musical thought. The topic has been referred to almost throughout the centuries-long history of Armenian church music. Conceptions of vocal instruments in Armenian reality were formed in the pre-Christian, pagan period (A. Arevshatyan, "The Doctrine of Sounds in Medieval Armenia", Yerevan, 2013, p. 14), then they were reinterpreted in the IV-V centuries according to the new Christian ideology and new aesthetic requirements (ibid). The doctrine of sounds progressed in Cilician Armenia in the XII-XIV centuries, particularly in the famous local monastic complexes (Drazark, Arkakaghin) and elsewhere. Especially notable is the role of 19th-century Iranian-Armenian musicians in the works dedicated to the recording, preservation and research of the eight voice system, which began in particular with the creation of Armenian notation by Father M. Bjshkyan, H. Limontchyan, E. Tntesyan, N. Tashchyan, H. Ayvazyan and others. The topic is also relevant in Armenian musicology of the latest period (XX-XXI centuries): Komitas Vardapet, K. Kushnaryan, R. Atayan, K. Khudabashyan, N. Tahmizyan, A. Arevshatyan, L. Hakobyan, A. Musheghyan, M. Navoyan, G. Amiraghyan, L. Harutyunyan, A. Martirosyan, N. Misakyan. An attempt was made to address the topic within the framework of the course "Armenian Spiritual Music" of the Chair of Armenian Traditional Music Performing Arts. 10 of the sharakans included in the program were subjected to sound analysis according to the following sound features: The article also presents the general description of one of the cantos included in the program, namely "Let the Cart Descend to the Holy Resurrection" by St. Grigor Narekatsi (XIVcentury).
References
Արևշատյան Ա. Ս, Ձայնեղանակների ուսմունքը միջնադարյան Հայաստանում, Եր., 2013 թ.:
հ. Մինաս Բժշկեան, Երաժշտութիւն որ է համառօտ տեղեկութիւն երաժշտական սկզբանց ելեւէջութեանց եղանակաց եւ նշանագրաց խազից, աշխատասիրու- թեամբ Արամ Քերովբեանի, Եր., 1997 թ.:
Տնտեսեան Ե., Բովանդակութիւն նուագաց Հայաս- տանեայցս Ս. եկեղեցւոյ, Պոլիս, 1864 թ., Տարերք երաժշտության, Պոլիս, 1933 թ.
Թաշճեան Ն, Դասագիրք եկեղեցական ձայնագրութեան հայոց, Վաղարշապատ, 1874 թ.:
Երգեցողութիւնք Սրբոյ Պատարագի Հայաստանեայց Առաքելական Եկեղեցւոյ, փոխադրեալ եւ ներդաշնակեալ յերիս եւ ի չորիս ձայնս ի ձեռն Մ.Եկմալեան, Լեյպցիգ, 1896 թ.:
Կոմիաաս, Երկերի ժողովածու, հատոր 7, Եր., 1997թ.:
Արշակ Դպիր Բրտեանց, Դասագիրք հայկական եկեղեցական ձայնագրութեան, Վաղարշապատ, 1890 թ.:
Կոմիտաս, Հոդվածներ յեւ ուսումնասիրություններ, Եր., 1941 թ.:
Кушнарев X. С., Вопросы истории и теории армянской монодической музыки., Ленинград, 1958, հայերեն թարգմանությունը' Հայ մոնոդիկ երաժշտության պատմության և տեսության հարցեր, Եր., 2008 թ.:
Աթայան Ռ. Ա., Ձեռնարկ հայկական ձայնագրության, Եր., 1950 թ., Հայկական խազային նոտագրությունը, Եր., 1959 թ.:
Худабашян К., Армянская музыка на пути от монодии к многоголосию, Ер., 1977.
Тагмияян Н.К., Теория музыки в древней Армении, Ер., 1977.
Ձայնագրեալ Շարական հոգեւոր երգոց, հատոր Ա, Եր., 1997 թ., «Յառաջաբան»-ը Ա. Արևշատյանի և Լ. Հակոբյանի:
Մուրադյան Պ, Մուշեղյան Ա., Արմաշի դպրեվանքը, Եր., 1998 թ., Մաս երկրորդ:
Ամիրաղյան Գ, Ութձայն համակարգը հայ հոգևոր երգարվեստի Նոր Ջուղայի կամ Հնդկահայոց երգվածքում, Եր., 2016 թ.:
Հարությունյան Լ., Ութձայն համակարգը հայ շարա- կաներգության Մխիթարյան ավանդույթի սկսվածքներում, /Կոմիտասը և միջնադարյան երաժշտական մշակույթը, Եր., 2016 թ., էջ 250:
Միսակյան Ն., Ութձայն համակարգի դիտարկումներ ըստ Մաշտոցյան Մատենադարանի արմաշական երկու ձեռագրերի, /Կոմիտասը և միջնադարյան երաժշտական մշակույթը, Եր., 2016թ., էջ 262:
Մարտիրոսյան Ա., ԱՁ ձայնեղանակի դրևորումները հայ հոգևոր երգարվեստի Երուսաղեմյան երգվածքում, /Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք, Հատոր Գ, Եր., 2018 թ., էջ 204:
Կոմիտաս, Երկերի ժողովածու, հ. VIII, Եր., 1998 թ., էջ 171: Նաև Ե. Չարենցի անվան Գրականության և արվեստի թանգարան, Կոմիտասի ֆոնդ, ձեռագրեր թ. 344, թ.334/3, թ.335/10: