«Պոլիֆոնիկ և մոնոդիկ իմիտացիոն կառույցների կիրառումը Կոմիտաս վարդապետի ստեղծագործություններում»

Հեղինակներ

  • Անահիտ Հովհաննեսի Բաղդասարյան Երևանի Կոմիտասի անվ. պետական կոնսերվատորիա

Բանալի բառեր-:

Կոմիտաս, պարզ իմիտացիա, կանոնիկ իմիտացիա, կանոն, մոնոդիա, հնչյունի իմիտացիա, պուանտիւիստական կանոն, մոնոդիկ ֆուգատո

Ամփոփում

Իմիտացիան, որը զգալիորեն նպաստում է բազմաձայն երաժշտական հյուսվածքի մեղեդիացմանը, և դրանով իսկ վերջինիս գծային շարադրանքի գոյացմանը, Կոմիտաս վարդապետի երաժշտության առավել բնորոշ հատկանիշներից է: Այն ի հայտ է գալիս կոմպոզիտորի ստեղծագործությունների առաջին իսկ ունկնդրման ընթացքում, և հանդիսանում է Կոմիտաս վարդապետի կոմպոզիտորական մեթոդի կարևորագույն, սկզբունքային դիրքորոշումներից մեկը: Կոմիտաս վարդապետի անդրադարձը իմիտացիային պայմանավորված է մի շարք օբյեկտիվ, նաև սուբյեկտիվ գործոններով: Դրանցից է դասական պոլիֆոնիայի, և, մասնավորապես, իմիտացիոն պոլիֆոնիայի իմացությունը, որը Կոմիտաս վարդապետը ձեռք է բերել Բեռլինում սովորելիս: Դրանք են նաև հայ մոնոդիկ երաժշտության, և հատկապես կոմպոզիտորի ստեղծագոր- ծության հիմքը կազմող, գեղջուկ և եկեղեցական երգերին հատուկ իմիտացիոն կատարողական ձևերը: Դա և կոմպոզիտորի բացահայտ հակումն է գծային, մեղեդիացված բազմաձայնության նկատմամբ, որն անմիջականորեն կապ- ված է նրա ժառանգական, մոնոդիկ մտածողության հետ (Մոնոդիան` երաժշտական ստեղծագործություն է (կերտվածք), որի ձևավորման մեջ գերիշխողը ինքնաբավ մեղեդին է (Ք. Կուշնարյան, թարգմանությունը ռուսերեն` Է. Ալոյանի) և այլն: Իմիտացիան իր բազմապիսի դրսևորումներով տեղ ունի Կոմիտաս վարդապետի գրեթե բոլոր ստեղծագործություններում: Կերտվածքային այս միջոցը Կոմիտաս վարդապետը դիտարկում է, որպես հայ մոնոդիկի երաժշտության բազմա- ձայն մշակման միանգամայն ընդունելի եղանակը, որը չի ստեղծում ձայների երկլեզվայնություն, ոճական անհամատե- ղելիություն, այլ ընդհակառակը ներդաշնակորեն միահյուսվում է հայ մոնոդիաների մեղեդիական և կատարողական առանձնահատկությունների հետ: Կոմիտաս վարդապետը կիրառում է դասական իմիտացիաներ` մեղեդիական շարադ- րանքով: Սակայն գերադասում է «մոնոդիկ իմիտացիաները», որոնց նախատիպը հայ մոնոդիաների կատարման իմիտացիոն ձևերն են: Դրանք բնորոշվում են ձայնառական (պահված ձայնի` դամի տեսքով) հակաշարադրանքի առկայությամբ կամ վերջինիս բացակայությամբ: Կոմիտաս վարդապետի գործի դրած իմիտացիոն ձևերը կոմպոզիտորի ստեղծագործությունների օրինակով, փորձել ենք դիտարկել ստորև բերված հոդվածում:

Հեղինակի կենսագրությունը

Անահիտ Հովհաննեսի Բաղդասարյան, Երևանի Կոմիտասի անվ. պետական կոնսերվատորիա

(ծ. 1947 թ., ք. Լենինական) երաժշտագետ, արվեստագիտության թեկնածու, դոցենտ։ Ավարտել է ԵՊԿ երաժշտագիտական բաժինը 1973 թ.։ Մասնագիտացել է պոլիֆոնիայի բնագավառում (Գ. Չե- բոտարյանի դասարանում)։ Արժանացել է արվեստագիտության թեկնածուի գիտական աստիճանի՝ պաշտպանելով՝ «Նմանա- կումային կառույցները Կոմիտասի ստեղծագործություններում» թեզը, Մոսկվա (1990 թ., գիտ. ղեկ.՝ Կ. Է. Խուդաբաշյան-Սարգս- յան)։ Երաժշտատեսական և պատմական առարկաներ է դասավանդել Երևանի Ք. Քուշնարյանի անվ. 7-ամյա, Պ. Չայկովսկու անվ. ՄՄԵԴ դպրոցներում, դասախոսել է Ռ. Մելիքյանի անվ. երաժշտական ուսումնարանում, Խ. Աբովյանի անվ. ՀՊՄԻ (այժմ ՀՊՄՀ), այժմ՝ է ԵՊԿ Հայ երաժշտական ֆոլկլորագիտության ամբիոնում. «Հայ հոգևոր երաժշտություն» և «Հայկական նոտագրու- թյուն» դասընթացները։ Միաժամանակ ՀՀ ԳԱԱ արվեստի ինստիտուտի ավագ գիտաշխատող է։ Նրա գրչին են պատկանում նաև Կ. Խուդաբաշյանի կենսամատենագիտությունը, //«Հայ նշանավոր կին գիտնականներ», N1, Երևան, ՀՀ ԳԱԱ Գիտություն, 1999 թ., «Հայկական ժողովրդական նվագարաններ» գիրքը (հայ., ռուս., անգլ. լեզուներով, համահեղինակ՝ Ա. Կիրակոսյան), Եր., Կոմի- տաս, 2008 թ.)։ «Հայկական նոտագրության ձեռնարկ» Եր., Ամրոց Գրուպ, 2010 թ.։ Ա. Բաղդասարյանը զբաղվում է և խմբագրական աշխատանքով։ Հայկական ավանդական և կոմպոզիտորական երաժշտության մասին զեկուցումներով Բ. մասնակցել է հանրա- պետական և միջազգային գիտաժողովներին։ Հայ երաժիշտների մասին և այլ բնույթի հրապարակախոսական հոդվածներով հանդես է եկել հանրապետական մամուլում:

Հղումներ

Танеев С., Подвижной контрапункт строгого письма., М.: Государственное музыкальное издательство, 1959.

Комитас, Собрание сочинений, т. I, Сольные песни, Ер.: Армгосиздат, 1960; тт. II, III, Хоры, Ер.:Айастан, 1965, 1969; т. IV, Хоры и сольные песни, Ер.:Айастан, 1976; т. V, Сольные песни и хоры, Ер.:Советакан грох, 1979; т. VI, Фортепианные произведения, Ер.: Совета- кан грох, 1982; т. VII, Патараг (Литургия), Ер.:Анаит, 1997; т. VIII, Духовные сочинения, Ер., НАН РА (Национальная академия наук Республики Армения), Институт искусств: Гитутюн., 1998. В дальнейшем тексте ссылки на Собрание сочинений Комитаса сокращенно обозначаем следующим образом, например, Комитас, Собрание сочинений, т. III, с. 61 — К., III, 61 и т.д. 2. *. Атаян Р., Музыкальное наследие Комитаса (на арм. языке), в сб. Комитасакан, т. 1, Ереван, АН (Академия наук) Арм. ССР (Армянской ССР), Институт искусств: Изд. АН Арм. ССР, 1969. С. 60-82.

Янов-Яновская Н., Богатство многообразия, //Советская музыка, М., 1981 N 1. 4. Геодакян Г., Стиль Комитаса и музыка, XX века (на арм. языке), в сб. Комитасакан, т. 1.

Музыкальный энциклопедический словарь., М.: Советская энциклопедия, 1990.

Шахкулян Т., Ранний период творчества Комитаса (1891- 1899) (на арм. языке), Ереван, НАН РА, Институт искусств: Амроц груп, 2014.

Шескус Р., Комитас в Берлине (на арм. языке), в сб. Комитасакан, т. 2, Ереван, АН Арм. ССР, Институт искусств, изд. АН Арм. ССР, 1981.

Комитас, Статьи и исследования (на арм. языке)., Ер.: Государственное издательство, 1941.

Геодакян Г., Комитас., Ер.: Изд. АН Арм. ССР, 1969.

Навоян М., Концепция национальной композиторской школы по Комитасу (на арм. языке), Эчмиадзин, типография Первопрестольного Св. Эчмиадзина, 2017, 5 (май).

Кушнарев X., Вопросы истории и теории армянской монодической музыки, АН Арм. ССР, Институт искусств, Ленинград: Государственное музыкальное издательство, 1958.

Эвальд 3., От переводчика, в книге Курт Э., Основы линеарного контрапункта (пер. с немецкого), М. Государственное музыкальное издательство, 1931.

Пашинян Э., Учебник полифонии (на арм. языке)., Ер.: Луйс., 1998.

Пахлеванян А., Современные проблемы армянской музыкальной фольклористики (на арм. языке), Ер.: Амроц груп, 2018.

Карагюлян Э., О некоторых ладогармонических особенностях музыки А. Хачатуряна, /Арам Хачатурян, Ер.: АН Арм. ССР, 1972.

Ревальд Дж., Постимпрессионизм, Ленинград — Москва, 1962.

Джагацпанян К., От Баха к Комитасу, Кантех, научные статьи, N 2 (63), Ер.: Асохик., 2015. Taneyev S., Mobile counterpoint of strict writing., M.: State Musical Publishing House, 1959.

Ներբեռնումներ

Հրատարակվել է

2024-08-15